- De Chinese bubbeltheeketen Mixue heeft een succesvol beursdebuut gemaakt in Hongkong.
- De keten heeft meer dan 45.000 filialen in Azië trekt klanten aan met goedkoop ijs en bubbelthee.
- In aantallen vestigingen is Mixue groter dan McDonald’s.
- Lees ook: Zuinige horecabezoeker wil liever af en toe naar goed restaurant dan naar goedkope fastfoodzaak.
De Chinese bubbeltheeketen Mixue heeft maandag zijn beursdebuut gemaakt in Hongkong. Het gaat om ’s werelds grootste fastfoodbedrijf gemeten in aantallen vestigingen.
Mixue werd in 1997 opgericht in de Chinese provincie Henan. De keten had in september vorig jaar wereldwijd meer dan 45.000 winkels, franchisenemers en eigen winkels. Die bevinden zich vooral in China, Hongkong, Vietnam, Singapore, Thailand, Indonesië, Japan, Zuid-Korea, Australië en de Filipijnen.
De Chinese keten heeft de Amerikaanse ketens Starbucks en McDonald’s ingehaald wat betreft het aantal fillialen. McDonald’s zit wereldwijd zo’n 40.000 vestigingen en Starbucks op 41.000 winkels.
Het aandeel Mixue maakte maandag een sprong op de beurs van Hongkong en sloot dinsdag op 297 HK dollar, ruim 45 procent hoger dan de introductieprijs.
Oprichter Zhang Hongchao van Mixue en zijn jongere broer Zhang Hongfu hebben een gezamenlijk vermogen van naar schatting ruim 8 miljard Amerikaanse dollar de beursgang, meldde persbureau Bloomberg zondag.
Chinese bubbeltheeketen: frisdrank en ijs
De grootste aantrekkingskracht van Mixue zijn de goedkope producten, zo vertelden klanten aan Business Insider. De keten heeft ongeveer twintig verkooppunten in Singapore, die allemaal werken als to-go counters. Toen Business Insider maandag rond het middaguur een winkel in de buurt van het Central Business District van Singapore bezocht, stonden er ongeveer vijf mensen in de rij.
Het meest opvallende beeld in de winkel was de mascotte van het merk, de “Snow King”: een sneeuwpop met een kroon op.
Het goedkoopste artikel in de winkel was Signature King Cone-ijs van omgerekend 1,05 euro, terwijl het duurste artikel het Cheese Strawberry-drankje was, dat ongeveer 2,5 euro kostte.

De 23-jarige communicatiemedewerker Eden Loke vertelt dat ze voor het eerst van Mixue hoorde, toen iemand met de opblaasbare mascotte “Snow King” van het merk werd gefilmd, terwijl hij rondliep in een winkelcentrum in Singapore. “De virale marketing, het sympathieke merk, de mond-tot-mondreclame van familie en de geweldige prijzen vielen bij mij in de smaak,” zei Loke.
Ze zegt dat haar favoriete drankje Mixue's Kiwi Oolong-thee. Voor Loke zijn de lage prijzen de belangrijkste factor.
Student Eli Tun laat weten dat hij het merk vorig jaar voor het eerst zag in Maleisië en zich realiseerde hoe goedkoop de drankjes waren.
Chinezen met krap budget belangrijke doelgroep voor Mixue
Directeur Jason Yu van onderzoeksbureau Kantar Worldpanel geeft aan dat China een zeer concurrerende markt heeft voor bubbelthee. Mixue profiteert daar van het feit dat de meeste producten geprijsd zijn onder de 10 reminnbi, ongeveer 1,30 euro. “Dit is erg aantrekkelijk voor consumenten in de armere steden en dorpen”, aldus Yu.
Oprichter Alexandra Leung van marketingbureau voor voeding en dranken Monogic stelt dat het succes van Mixue daarnaast te danken is aan de kleine winkels in drukbezochte gebieden, met name rond universitaire campussen. “Deze aanpak zorgt niet alleen voor een aanzienlijk klantenbestand, maar ook voor veel vaste klanten, vooral onder studenten die hun producten haast dagelijks consumeren,” aldus Leung.